Kärsitkö lentopelosta- miten voit auttaa itseäsi?

aviation

Onko haaveissasi päästä loma-matkalle tai haaveiletko unelmissasi vaikkapa maailman ympärimatkasta. Vai oletko ottanut työn, jossa sinun pitää matkustella paljon? Näitkö Finnmatkojen mainoksen kiehtovasta saarivaltiosta nimeltä Malta mutta sinua rajoittaa pelko siitä, ettei sinne voi ajaa autolla tai matkustaa junalla tai laivalla. Kärsitkö lentopelosta ja se hallitsee matkakuumettasi?
Jos annat pelon hallita elämääsi, olet kuin pässi narussa. Alta voit lukea mitä lentopelko on ja miten voit auttaa itseäsi pääsemään sen yli, jotta voit matkustaa unelmiesi kohteisiin. Lopuksi olemme koonneet niksit miten helpottaa oloasi lennolla.

fobia

Mitä on fobia ja lentopelko?

Lentopelko on yksinkertainen fobia, mutta siihen littyy monimutkaisia tekijöitä. On monia tekijöitä, jotka sen voivat laukaista, sillä jotkut ovat lentäneet vuosia ilman lentopelkoa ja sen voi laukaista monet eri asiat kuten stressi tai vaikea elämantilanne. Aivomme ovat hämmästyttäviä selviytymisen tietokoneita. Olemme kaikki syntyneet kyvyllä tuntea pelkoa. Evoluutio on jättänyt tämän kyvyn meille syystä. Pelko on elämän säästäjä. Fobiat ovat samanlaisia kuin vaistot, jotka auttavat aistimaan vaaran ja tekemään jotain ennenkuin edes ajattelit. Hämmästyttävää ja automaattista. Fobiat siis suojelevat ihmistä ja ne alkavat kehittyä heti varhaislapsuudessa.

Miksi pelkäämme lentämistä, mutta emme esimerkiksi autolla ajamista?

Biologisesta aspektista olemme ikäänkuin maaeläimiä. Meitä ei ole luotu lentämään, joten lentämisen tunne voi tuntua meistä pelottavalta. Syy miksi jotkut pelkäävät lentämistä on se, että kun olemme peloissamme, aivojemme emotionaalinen osa ottaa vallan ja rationaalinen osa jää huomiotta. Emme siis ymmärrä ajatella silloin faktoja vaan ajattelemme silloin tunteillamme. Autolla ajaminen on ehkäpä jotain mihin totuimme lapsuudessa.Autot ovat jokapäiväisiä ja niihin liittyy tunnemuistoja ja positiivisia muistoja, automatkoja kesämökille, leikimme autoilla paljon ja ne olivat ehkä lempparileluja. Autolla ajamiseen tai matkustamiseen et tarvitse passin tarkastuksia jonottamista tai muutakaan ”virallista” mikä usein koetaan negatiiviseksi ja jännitystä lisääväksi. Autossa soi radio tai kuuluu tien melu, kevyt moottorin ääni, mikä tekee siitä jopa rauhoittavaa. Mietihän kovin meluista autoa, jossa et tunnista osaa äänistä turvalliseksi. Tämä voi johtaa pelkoon autossa. Usein kuitenkin autoilussa ei tule outoja ääniä mistä emme tietäisi tai kovaa pauketta. Auto ajaa tasaisesti maantiellä ja ohjattavuus on meidän tai lähihenkilön ohjaimissa.
Onnettomuuksiakaan ei tule usein ajateltua paljonkaan, koska siinä tilanteessa uskomme, että pienessä tilassa kolariin on enemmän kontrollia oli sitten ratissa tai pelkääjän paikalla.
Joillekin siis lentopelko voi olla esim. epäuskoa mekaniikkaa kohtaan, epämääräisiä ääniä, tai liian kovia heilahduksia. Jo ajatus siitä miten lentokone voi pysyä siivillään, kahden moottorin varoin. Tai sitten se on sitä, ettei pysty hallitsemaan konetta yksin omissa ajatuksissa. Jos onnettomuus sattuu, et voi tehdä muuta kuin toivoa parasta ja se ajatus saattaa ahdistaa, jos sitä alkaa miettiä liikaa. Sitten kun ahdistumme, aivojemme emotionaalinen osa ottaa ohjat, ja tunteet voivat olla jopa yhdeksän kertaa voimakkaampia, kuin ajatukset tai kognitiot. Tämän vuoksi emme voi parantaa oloamme ajattelemalla loogisesti tai rationaalisesti.
Tässä vaiheessa ei välttämättä ole kysymys edes siitä, että pelkäisimme varsinaisesti lentokoneita tai lentämistä vaan sitä, että ahdistumme kun vakuutamme aivojemme emotionaaliselle osalle oman biologiamme avulla, että olemme vaarassa. Syy voi olla siinä, että lentokone on niin paljon isompi paikka ja tuntemattomampi alue. Ihminen niinkuin eläinkin pelkää kaikkea entuudestaan vierasta. Paikka on täynnä vieraita ihmisiä ja joudumme olemaan yhdessä paikassa useita tunteja ahtaasti. Negatiivisuus lisääntyy ja adrenaliinitaso saattaa hetkeksi kiihtyä.

rentoutuminen

Miten voimme auttaa itseämme?

Ensimmäiseksi on tärkeää syödä monipuolisesti ennen lentoa, jos on vain mahdollisuus. Lisäksi olisi hyvä ottaa esim hyvä asento ja yrittää nukkua. Usein nälkä ja väsymys samaan aikaan vain lisäävät ahdistuneisuutta ja pelkoa. Kaikkein tärkeintä on oppia rentoutumaan ilman alkoholia tai lääkkeitä, sillä niiden vaikutus voi usein olla yläilmoissa kovinkin erilainen kun mitä luulisi.
Siksipä on ensin saatava tiedostettua miksi ahdistumme ja sen jälkeen löydettävä rentoutumistekniikka. Hengityksen hallinta on toinen. Hengitys hitaasti pallean avulla niin, että uloshengitys on hitaampi kuin sisäänhengitys, jolloin voimme sanoa keholle, että olemme valmiita rentoutumaan. Näin aktivoimme aivokuoren ajattelevan osan. Sitten on lihasten rentouttamisen vuoro. Tämä auttaa edelleen aivojen emotionaalisen osan siitä, ettemme ole vaarassa, ja tämä rentouttaa meitä entisestään.
Kun poistamme stressihormonit verenkierrostamme, meidän on pidettävä itsemme tyynenä. Kun aivojen rationaalinen on kontrollissa, voimme ajatella positiivisesti jopa loogisesti. On myös hyvä huolehtia psyykkisestä terveydestä oikealla ruokavaliolla ja elämäntavoilla, sekä tietenkin harrastuksilla. Koko ahdistuneisuus voi usein juontaa juurensa myös muista ahdistavista tai masentuneisuuteen liittyvistä tilanteista tai esim siksi nämä asiat on syytä pistää myös hallintaan. Kun huolehdimme fyysisestä ja psykologisesta terveydestämme, voimme välttää psykologiset ongelmat, joita fobiat ilmentävät. Terve sielu terveessä ruumissa.

Miksi Lentäminen on turvallista?

Autoilu tieteellisesti ja tilastollisesti on sen 100 kertaa vaarallisempaa kuin lentäminen, minkä ei pitäisi yllättää ketään, lentomaailmassahan ei siedetä mitään mikä voisi vaarantaa turvallisuutemme. Lentäjät ovat koulutettu käymään kattavan turvallisuuskoulutuksen lentokoulutuksensa ohessa ja heidän ammattitaitoa testataan aika-ajoittain. Myös terveystestejä on monenlaisia vuosittain. Itse lentokoneet käyvät läpi monet rutiinitarkastukset joka lennon välissä. Lentokoneiden tekniikat ovat parantuneet vuosikymmenessä niin huimasti, että tekniikan puolesta onnettomuudet ovat hyvin hyvin harvinaisia. Autopilotti on suunniteltu maailman turvallisemmaksi automaatioksi. Lentojen välissä mekaniikka testataan esim siipien, moottorin, tietokoneiden ja polttoainejärjestelmän sisäänrakennetut varajärjestelmät tutkitaan huolella, joten lentäminen lentäjän puolesta kuin mekaniikankin puolesta on erittäin turvallista.
Ei siispä varmasti ole täysin kummallista että USA:n presidentti voidaan laittaa lentokoneeseen mellakoiden aikana. Lentäminen on turvallisinta, mitä ihminen voi tehdä. Lentokoneessa on 18 kertaa turvallisempaa kuin kotona ja 10 kertaa turvallisempaa kuin työpaikalla.

Mistä lentopelko voi siis oikein johtua?

Vanhemmuus on luultavasti yksi yleisimmistä lentopelon laukaisijoista. Siihen on kaksi syytä.
1.suojelemme seuraavaa sukupolvea ja haluamme välttää kaikkea, mikä vaarantaa tämän päämäärän 2.syy voi olla vaikka, että lennon aikana on koettu vahvaa turbulenssia. Turbulenssi voi tuntua epämiellyttävältä muttei ole ikinä vaarallista. Lentokoneet on rakennettu kestämään turbulenssia.
3.syy voilla on kauhukuvat laskeutumisesta, jossa laskuteline on lukkiutunut tai vaikea lasku huonossa säässä. Kaikki nämä em. tilanteet on otettu huomioon, ennen lentoa ja lentäjä on koulutettu hoitamaa kaikki erikoistilanteet ammattitaidolla.

Lopuksi muutama niksi, joilla saat lentopelkoa helpommaksi:

  • Varaa etukäteen käytäväpaikka lippuja varatessa. Käytäväpaikalta voit koska tahansa nousta helposti jaloittelemaan lentokoneen käytävälle. tervellistä myös jaloille
  • Yritä nukkua
  • Kuuntele musiikkia, näin voit rentoutua ja keskittää ajatuksesi muualle. Unohdat, että olet lentokoneessa.
  • Alkoholi voimistaa ahdistusta ja lisätä paniikkihäiriötä. Jätä ne väliin.
  • Kun kerrot heti alussa lentohenkilökunnalle, että kärsit lentopelosta. he kertovat sinulle noista “oudoista” äänistä ja kolinoista tai mistä tahansa mikä askarruttaa. Lentokoneen henkilökunta on koulutettu auttamaan pelokkaita matkustajia
  • Jos lentäminen on sinulle vaikeaa, niin kokeile ensiksi lyhyitä kotimaan lentoja esim alle tunnin lentoja, pikkuhiljaa voit aloittaa pidempiä reissuja.
  • Tutustu tekniikkaan ja toimintaan. Kun ymmärrät sen miksi lentokone pysyy ilmassa vaikka moottorit sammuisivat pelkosi häviää jo ainakin vähän
  • Keskity positiivisiin ajatuksiin. Keskitä ajatuksesi lomakohteeseesi ja siinä mitä kaikkea kivaa siellä aiot tehdä ystäviesi kanssa tehdä
  • Katsele lentokoneessa näytettäviä elokuvia. Elokuvat vievät pelkoajatuksesi muihin asioihin. Samalla tavalla toimivat myös kirjat ja musiikki
  • Tiedosta se tosiasia, että isojen tunnetujen lentoyhtiöiden lentokoneilla lentäminen on monin verroin turvallisempaa kuin autolla ajo. Ajomatkasi lentokentälle on vaarallisempaa kuin lomalentosi etelään.
  • Tiedosta myös se tosiasia, että ilmailuala on erittäin valvottua. Rikkinäisiä tai huonossa kunnossa olevia koneita ei päästetä esim. Euroopassa taivaalle ollenkaan.
  • Varaa paikkasi varauloskäyntioven kohdalta. Tietoisuus siitä, että olet ensimmäinen joka pääsee koneesta ulos, jos lentokone joutuu tekemään hätälaskun, voi helpottaa ahdistustasi. Lisäksi varauloskäytävän kohdalla on enemmän jalkatilaa
  • Älä istu tuppisuuna lennolla. Keskustelu lentoemäntien tai vieressä istuvan kanssa.
  • Valitse paikkasi siipien läheltä. Edessä ja takana tunnet lentokoneen pienetkin liikkeet voimakkaimmin. Siipien kohdalla meno on paljon tasaisempaa.
  • Pukeudu lennolle mukavasti. Ei kireitä vaatteita tai kenkiä
  • Ole positiivisella iloisella asenteella

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *