Sosiaalisen median vaikuttaminen perustuu vapaaehtoisuuteen ja on sen vuoksi hyvin erilaista kuin esimerkiksi televisiossa näytettävät mainokset. Sosiaalisessa mediassa voi valita sen, ketä haluaa seurata. Jos seurattavan tili ei enää innosta, voi seuraamisen lopettaa hetkessä. Vaikuttajan kannalta on tärkeää, että seuraajia on paljon ja että seuraajat ovat aktiivisia. Seuraajat saa pidettyä erityisen aktiivisina päivittämällä sosiaalisen median tiliä usein ja vastaamalla ihmisten kommentteihin. Tällainen vuorovaikutus tekee hyvän vaikutuksen ja johtaa siihen, että ihmiset kuuntelevat, mitä vaikuttajalla on sanottavanaan.

Sosiaalisen median vaikuttajaksi ei voi tulla yhdessä yössä, vaan se vaatii paljon työtä ja aikaa. Sosiaalisen median tilin tulee olla mielenkiintoinen, joten sen laadukkuuteen ja innostavuuteen tulee kiinnittää huomiota. Sosiaalista vuorovaikutusta tulee kasvattaa heti alusta alkaen. Se tapahtuu tykkäämällä muiden kuvista ja kommentoimalla niitä. Näin omaa tiliään voi tuoda esille ja saada uusia seuraajia. Seuraajat tarkoittavat näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Tärkeintä on löytää myös itselleen sopiva kohderyhmä. Jos sosiaalisen median tili on keskittynyt johonkin tiettyyn asiaan, tulee seuraajia löytää silloin saman aiheen parista. Hashtagien käyttäminen on yksi keino päästä yhteyksiin samoista asioista kiinnostuneiden ihmisten kanssa.

Seuraa ajankohtaisia asioita

Blogeissa ja sosiaalisen median tileillä voi ottaa kantaa johonkin ajankohtaiseen asiaan. Ihmiset pitävät siitä, että vaikuttajat ottavat kantaa myös vakaviin asioihin, eivätkä pelkää kertoa mielipiteitään. On myös tärkeää kysyä seuraajien mielipiteitä. Niiden avulla voi aloittaa keskustelun, joka taas tuo enemmän näkyvyyttä.

Ajankohtaisten asioiden ohella on tärkeää tietää oman aihealueensa trendit ja julkaista niihin liittyviä postauksia. Trendit ovat aina haetuimpien hashtagien listalla, joten senkin vuoksi trendikkäät aiheet tuovat enemmän näkyvyyttä. Trendikkäillä aiheilla ei tarkoiteta ainoastaan muotia ja siihen liittyvää maailmaa. Jos sosiaalisen median aiheena ovat esimerkiksi lapset, voivat trendikkäät aiheet koskea lastenvaatteita, lasten kanssa matkustamista tai vaikkapa lasten turvaistuimia. Tärkeintä on pitää yksi ja tietty aihe sosiaalisen median tilillä. Jos sellaista ei ole, on sosiaalisen median tili tai blogi aiheeltaan lifestyle. Lifestyle on kovin kilpailtu aihealue, joten lifestyle-tilien ja -blogien tulee erottua joukosta tavalla tai toisella.